Woningaanpassing

We vinden het belangrijk dat u zich thuisvoelt in de woning die u huurt.
Daarom wilt u wellicht iets veranderen in uw woning, door ons of zelf. Of u wilt iets doen om energie te besparen.

Dat begrijpen we, maar u moet voor veel aanpassingen wel eerst toestemming aanvragen bij SallandWonen.
U kunt via 

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

bekijken of u dit aan kunt of moet vragen en meteen een aanvraag indienen.  

Veel gevraagd over Woningaanpassing

Ik wil graag een dakkapel op mijn woning. Kan dat?

Algemeen

Een dakkapel op een woning plaatsen is niet toegestaan. Een dakraam is misschien wel mogelijk. U kunt uw aanvraag indienen via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning. Hoe werkt dat?

Algemeen

Op onze websitepagina: 'zonnepanelen op mijn woning'  leggen we uit hoe dit werkt. U kunt hier ook het animatiefilmpje met uitleg bekijken. U kunt zonnepanelen aanvragen via de direct regelen-knop 'Zonnepanelen aanvragen'.

Wilt u meer informatie over zonnepanelen? Dan verwijzen we u naar de klantenservice van Wocozon. Zij helpen u graag verder. Zij zijn bereikbaar op 085-74 41 058 of stuur een mail met uw vragen naar klantenservice@wocozon.nl.

 

Kan ik dubbelglas in mijn woning krijgen?

Algemeen

Dat kan alleen als wij bij uw woning onderhoud uitvoeren en als dit technisch mogelijk is. Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij het dubbelglas tijdens het uitvoeren van onderhoud aan uw woning. We vragen hiervoor geen huurverhoging.

Mag ik een houtkachel of palletkachel plaatsen, nu de gasprijzen zo duur zijn?

Algemeen

Nee, dit staat SallandWonen niet toe. De reden hiervoor is dat houtkachels regelmatig zorgen voor overlast van omwonenden. Ook is het voor SallandWonen niet mogelijk om toezicht te houden op de veiligheid van deze kachels.

Bovendien belemmeren houtkachels de aanleg van mechanische ventilatie die nodig is als we woningen goed isoleren. Tenslotte hebben houtkachels effect op het functioneren van zonnepanelen.

Welke woningaanpassingen kan ik aanvragen?

Algemeen

Er zijn veel mogelijkheden om een woningaanpassing aan te vragen. Via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

kunt u zien wat er allemaal mogelijk is. 

Mijn keuken vertoont veel gebreken. Hoe gaan jullie hier mee om?

Algemeen

Is uw keuken volgens u aan vervanging toe door technische mankementen of slijtage? Dan komen we langs om na te gaan of er sprake is van slijtage of van oneigenlijk gebruik van de keuken. Vervolgens bepalen wij of uw keuken kan worden gerepareerd en zo niet, of uw keuken wel of niet (kosteloos) wordt vervangen.

Hoe kan ik voor een nieuwe keuken in aanmerking komen?

Algemeen

U kunt een aanvraag bij ons doen om uw keuken (vroegtijdig)  te vervangen. U kunt uw aanvraag indienen via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

. Wij beoordelen uw aanvraag en nemen hierover contact met u op.

Waar kan ik een aanvraag indienen voor een Wmo-aanpassing in de woning?

Algemeen

U kunt een Wmo-aanvraag (Wet maatschappelijke ondersteuning) indienen bij uw gemeente. Elke gemeente heeft een apart zorgloket of Wmo-loket . Het loket beoordeelt uw aanvraag. Aanpassingen kosten geld. De Wet maatschappelijke ondersteuning vergoedt deze aanpassingen deels of volledig. Het kan dus zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen. Het Wmo-loket geeft u hierover alle informatie.

De huur van mijn woning is verhoogd door een woningaanpassing. Hoe wordt de huurtoeslag aangepast?

Algemeen

Als u de nieuwe huurprijs via de website van de Belastingdienst/huurtoeslag doorgeeft, passen zij uw huurtoeslag aan. U kunt ook bellen met de Belastingtelefoon 0800-0543. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Mijn huur wordt verhoogd als ik een woningaanpassing aanvraag. Hoe werkt dat?

Algemeen

Wij vragen voor een aantal aanpassingen een huurverhoging, bijvoorbeeld voor een dakraam, een 2e toilet en het plaatsen van een CV installatie. U wordt altijd vooraf door ons op de hoogte gebracht. 

Let op! Als u huurtoeslag ontvangt moet u de wijziging van de maandelijkse huurprijs zelf doorgeven aan de Belastingdienst/Toeslagen.

Kan ik centrale verwarming (CV) in mijn woning krijgen?

Algemeen

Dat kan als dit technisch mogelijk is. De huurverhoging is 15,00 euro per maand. Wilt u dit aanvragen? Dit regelt u makkelijk en snel via 

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

Wanneer wordt de door mij aangevraagde woningaanpassing uitgevoerd?

Algemeen

Hebben wij de door u ondertekende akkoordverklaring ontvangen en het afkoopbedrag? Dan geven wij de opdracht door aan de aannemer of installateur die de werkzaamheden bij u gaat uitvoeren. Zij nemen contact met u op voor het maken van een afspraak. 

Ik wil graag elektrisch gaan koken in plaats van op gas. Kan dat?

Algemeen

Dat kan zeker! Voor het elektrisch koken moeten er aanpassingen gedaan worden in de meterkast (extra groep) en moet er een speciaal stopcontact (perilex) in de keuken worden geplaatst. Deze aanpassing vraagt u aan via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

  Deze woningaanpassing is kosteloos in combinatie met zonnepanelen.

Ik wil graag een extra groep of een extra stopcontact in de meterkast. Kan dat?

Algemeen

Hiervoor kunt u contact opnemen met een erkend installateur. De kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening.

Omdat het om een aanpassing van het elektra gaat, moet de aanpassing wel bij ons aangevraagd worden. Dat regelt u makkelijk en snel via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

Ik wil graag een aansluiting voor een vaatwasser in mijn keuken. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Het aanbrengen van een vaatwasser aansluiting doen wij alleen bij een keukenvervanging. Wilt u een aansluiting in een bestaande keuken? Dan mag u dit wel zelf (laten) uitvoeren. De kosten zijn voor uw eigen rekening. Omdat het om een aanpassing van het elektra gaat, moet u dit wel aanvragen. Dit regelt u makkelijk en snel via

de direct regelen-knop "Woningaanpassing"

Ik heb vragen over de zonnepanelen op mijn dak of de energieovereenkomst met Wocozon. Waar vind ik de antwoorden?

Algemeen

Wocozon geeft antwoord op veel vragen via hun website. Wocozon/veel gestelde vragen

Maar u kunt ze ook persoonlijk contact met Wocozon zoeken. Ze zijn bereikbaar op 085-74 41 058 of stuur een mail met uw vragen naar klantenservice@wocozon.nl.