Algemeen
Als je samen een woning deelt, ben je samen verantwoordelijk voor een aantal kosten. Denk daarom vooraf goed na over de verdeling van gezamenlijke kosten zoals de internetaansluiting, energielasten, gemeentelijke heffingen, verzekering en de boodschappen. Maak hier samen goede afspraken over.
Welke woonkosten kan je verwachten:
1. de gemeentelijke heffingen.
Bij de gemeente Raalte is het zo geregeld dat de oudste bewoner van het woonadres de nota krijgt voor:
- Afvalstoffen heffing – dit is een vast jaarlijks bedrag (in 2021 was het basistarief voor afvalstoffenheffing €119,88)
- Riool heffing – dit is een vast jaarlijks bedrag. (In 2021 was het basistarief voor rioolheffing €232,92)
- Containeraanbiedingen. Hiervoor betaal je per keer als je de container aan de weg zet (aanbiedt). (in 2021kostte het € 6,50 per keer). Let er op dat de nota voor de containeraanbiedingen vaak een jaar later komt. Het is daarom belangrijk om bij te houden hoe vaak de afvalcontainer aan de weg is gezet. Zodat bij een verhuizing dit direct verrekend kan worden met elkaar.
De bedragen die we noemen zijn voorbeeldbedragen. Kijk voor de meest recente bedragen op de website van je gemeente.
2. Groene stroom via de zonnepanelen op de woning.
Op de woning liggen zonnepanelen van de stichting Wocozon. Die levert de woning groene en goedkope stroom.
De eerste huurder (diegene die mee doet aan de loting) sluit de zonnestroomovereenkomst met Wocozon af, ontvangt de nota voor het maandelijkse voorschot en de eindafrekening. Jullie regelen onderling de kostenverdeling. Naast de stroomlevering via de zonnepanelen moet er ook een contract worden afgesloten met de (hoofd-)stroom- en gasleverancier op naam van deze eerste huurder. Bij vertrek van een huurder, neemt de achterblijvende huurder de overeenkomsten over.
3. Elektriciteit & gas, water en internet
Sluit het contract voor electra en gas af op naam van de eerste huurder. Want het contract met je energieleverancier moet op dezelfde naam staan als het contract voor zonnepanelen met Wocozon. De kosten moet je samen delen. Denk eraan dat de nota’s voor de gemeentelijke heffing binnenkomen bij de oudste bewoner van het Deelhuus.
Spreek met elkaar af:
- Op welke naam sluit je welke contracten af /wie betaalt de maandelijkse voorschotten?
- En hoe regelen we de onderlinge (maandelijkse) kostenbetaling en de jaarlijkse eindafrekening
4. Inboedelverzekering
De woning zelf is door SallandWonen verzekerd voor storm- en brandschade. De glasverzekering zit verwerkt in je huurprijs. Je kan er voor kiezen om de spullen die in de woning staan te verzekeren via een inboedelverzekering. Dat is niet verplicht, maar kan veel narigheid voorkomen. Bespreek het met elkaar.
5. Overige tips
Als je op jezelf gaat wonen, heb je te maken met allerlei vaste uitgaven. Waar moet je allemaal rekening mee houden? Kijk voor handige tips op: https://scholieren.nibud.nl/artikel/ik-wil-op-mezelf-wonen/.