Wat is nu eigenlijk een RGS-samenwerking?

 

SallandWonen heeft gekozen voor 4 strategische onderhoudsbedrijven: Uw Onderhoudspartner Lenferink, Grobbee, Hemink en SW vastgoedverbetering. 
Zij zijn verantwoordelijk voor het best mogelijk onderhoud aan de buitenzijde van de woningen. Samen zorgen wij ervoor dat huurders kunnen wonen in een prettige leefomgeving. En dat de woningen tegen minimale kosten in een goede technische staat blijven. Dat noemen we resultaatgericht samenwerken (RGS).

Maar wat is RGS nu eigenlijk? En wat is de rol van de teamleider (voorman) in deze samenwerking. 
Sjaak Hofhuis is al jaren de trotse voorman van Uw Onderhoudspartner Lenferink en vertelt hier uitgebreid over!

SallandWonen en 4 de RGS-onderhoudspartners maken afspraken over de gewenste resultaten.

  • Aan welk kwaliteitsniveau moeten de woningen nu en in de toekomst voldoen?
  • De bewonerstevredenheid moet minimaal op een 8 liggen
  • Er moet netjes met de bewoners gecommuniceerd worden.
  • Er moet veilig gewerkt worden.
  • De planning moet natuurlijk gehaald worden.
  • De onderhoudsbedrijven maken vervolgens slimme onderhoudsplannen om de kosten te minimaliseren.
  • En zijn verplicht om in de uitvoering te zorgen dat de afgesproken resultaten behaald worden.

De rol van de teamleider

Daar komt de rol van de teamleider (ook wel voorman genoemd) om de hoek kijken. Hij of zij is eigenlijk de meest belangrijke factor in het gehele traject. Kijk maar eens wat de voorman allemaal doet!:

  • De teamleider denkt van te voren mee over het beste plan van aanpak in een project.
  • Hij/zij doet elke dag een dagstart. En neemt hij de dag door met zijn collega schilders, timmerlieden, en ook partners als een voeger of een schoonmaker.
  • Hij/zij geeft sturing aan alle jongens op de bouw en zorgt dat we de planning halen.
  • Hij/zij levert elke woning persoonlijk op. Aan de hand van een kwaliteitschecklist en vinkt af of alles volgens afspraak is gedaan.
  • Hij/zij zorgt voor de bewonercommunicatie:
    • Hij maakt persoonlijk afspraken met de bewoners wanneer we exact komen.
    • Hij neemt bij elke bewoner de tevredenheidsenquete na afloop van de werkzaamheden af.
    • Zijn er opmerkingen of klachten? Dan treedt de teamleider eerst in overleg en lost bijna altijd het probleem gelijk op.
  • Hij/zij zorgt voor de veiligheid op het project en voert daarom werkplekinspecties uit.
  • En je gelooft het niet, maar de teamleider werkt zelf ook nog mee met de kwast!

Na afloop wordt er geëvalueerd: wat is er goed gegaan en wat hebben we geleerd voor een volgende keer.

En wat vindt teamleider (voorman) van Uw Onderhoudspartner Lenferink ervan?
Een heleboel uitleg over de voorman. Maar leuker is om te horen wat de voorman er zelf van vindt. Sjaak Hofhuis is al jaren de trotse voorman van Uw Onderhoudspartner Lenferink voor SallandWonen.

Wat vind je het leukste aan het werken voor SallandWonen en haar huurders?
“Als eerste wil ik graag benoemen dat het voor mij al perfect uitkomt dat het voor mij in de buurt is. Dit jaar heb ik zelfs mijn eigen wijk mogen onderhouden, het was nog geen minuut van huis af! Daarnaast waardeer ik het dat SallandWonen verschillende leerbijeenkomsten voor ons en de andere bedrijven organiseert, zo leren we samen en van elkaar. Je hoort dan ook van andere jongens van andere bedrijven hoe zij het aanpakken. Erg interessant! Ook waardeer ik het dat SallandWonen aandacht aan ons als vaklieden geeft, waardering voor ons vak. En dat Dennis ook ons vertrouwt in onze vakkundigheid. ”

Omgaan met de bewoners, hoe pak jij dat aan?
“Tijdig communiceren en mensen goed op de hoogte houden, dat is de sleutel. Als we maar tijdig aangeven wanneer we komen en wat wij van de mensen verwachten, is vaak alles mogelijk. Helemaal als je ook met de bewoners mee denkt en je flexibel opstelt. Bij elke bewoner nemen wij na afloop een bewonerstevredenheidsenquete af. Ik ben heel trots dat we dit jaar ruim boven de 8 scoren.”

Hoe zorg je voor een goede kwaliteit?
“Kwaliteit leveren is voor mij heel belangrijk. We kregen dan ook een super mooi compliment bij het bezoek van ‘bureau onderhoud’, een externe partij die als specialist naar de kwaliteit kwamen kijken. Zij gaven aan dat wij misschien wel eerder en te hoge kwaliteit leverden, en een goed systeem met opleveren hadden om te zorgen dat alles voldoet. Daarnaast was het mooi om te horen dat het werd gewaardeerd dat we 2 x per dag het kwaliteitslogboek bijhouden. Hier kijken we of de omstandigheden wel afdoende zijn om te kunnen schilderen.”

En hoe is de sfeer met collega’s?
“We werken met een vaste groep bij onze vaste RGS opdrachtgevers. Dat maakt dat we elkaar goed kennen. We hebben samen dan ook echt veel plezier op de klus. We werken hard, maar lachen ook hard met elkaar. Leuk is ook dat we een divers team hebben, waar we ook een leerling bij hebben. Zo ben ik naast voorman ook nog de leermeester van Elwood, en hij heeft het afgelopen jaar al enorm mooie stappen gemaakt”